همشهری آنلاین: رئیس جمهوری گفت: معتقدم که ملت ایران برای تحقق بهار انسانیت دارای یک مسئولیت تاریخی و الهی است.

احمدی‌نژاد

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد در آیین دومین دوره اعطای جایزه ملی علامه طباطبایی و اولین دوره اهدای جایزه شهید ˈآوینیˈ در نهاد ریاست جمهوری افزود: بهار انسانیت در راه است و هر نوروز به ما وعده رسیدن آن را می دهد.

احمدی نژاد اظهارداشت: عید نوروز که ملت ایران در تاریخ خود دارد هدیه ای الهی، انسانی و زیباست، نوروزی که در نقطه آغاز بهار قرار دارد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در حرکت به سمت این بهار مفهوم انسانی پیدا می کنیم ، مفهومی که در طول تاریخ در خون و پی ایرانیان بوده است.

احمدی نژاد با اشاره به بیان نقطه نظرات اساتید نخبه در خصوص مسایل علمی، آموزشی و پژوهشی کشور گفت: اگر فرصت کافی بود و همه دوستان در این مراسم سخن می گفتند بهره بیشتری می بردیم.

رئیس قوه مجریه از جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور قدردانی کرد و افزود: به دلیل کارهای ارزشمند، بزرگ و ماندگاری که انجام می دهید از شما سپاسگزار هستم.

احمدی نژاد با یادآوری این که سیر تحول در ایران بسیار بالاست، اضافه کرد: اگر به صورت نقطه ای به این موضوع نگاه کنیم شاید نتوانیم ابعاد و عظمت کار را ترسیم کنیم اما در یک نگاه و تحلیل خارجی به روشنی در می یابیم که سرعت تحول و اعتلای کشور در همه زمینه ها بسیار بالا است.

رئیس جمهوری با اشاره به تحول و پیشرفت کشور در زمینه های علمی، فرهنگی ، اندیشه و هنر اظهارداشت: البته این به معنای آن نیست که ناهماهنگی، ناهم افزایی و بد عمل کردن وجود ندارد اما اگر بخواهیم حرکت یک ملت را ارزیابی کنیم باید حرکت عمومی را در نظر گرفته و پس از آن قضاوت کنیم.

احمدی نژاد حاضران در مراسم را نمونه ای از دانشمندان و هنرمندان کشورمان دانست و گفت: از کسانی که برنامه اهدای این جایزه را تنظیم کرده و به تدریج این کار را گسترش می دهند قدردانی می کنم.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که انسان مساله اصلی در عالم است، رسیدن انسان به سعادت را ماموریت فردی و اجتماعی دانست.

احمدی نژاد با تاکید بر این که رسیدن به نقطه تعالی و پیشرفت در جریان احساس مسوولیت به دست می آید اظهارداشت: مشکلی که وجود دارد تعریف از انسان است، اگر حقیقت انسان همانگونه که هست، معرفی نشود، راهی که برای کمال او انتخاب می شود اشتباه است.

به گفته وی در عالم هستی اصل بر این است که همه انسان ها به کمال برسند مگر این که خودشان بر قرار گرفتن و حرکت در مسیر دیگری تصمیم بگیرند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امروز در دوره تحول قرار داریم تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران، انقلاب عظیم انسانی و اندیشه بود.

احمدی ن‍ژاد یادآورشد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی برای جابجایی طبقات قدرت و خالی کردن کینه ها نبود و این را می توان از رفتار و شعارهای مردم دریافت چرا که این انقلاب حرکتی استثنایی و صد درصد انسانی بود.

وی با تاکید بر استفاده از همه تجربیات در جهان گفت: ملت ایران تنها ملتی است که آشکارا منتظر انسان کامل است تا بیاید و همه حقیقت انسانی را به او بشناساند.

رئیس جمهوری با طرح این سوال که چگونه می توان در این راستا حرکت کرد، راه آن را علم دانست و اضافه کرد: بسیار غصه می خورم که برخی در مورد علوم انسانی بحث می کنند بنده به نبرد اندیشه قایل نیستم چرا که اگر اندیشه واقعی باشد هم افزا و مکمل است.

احمدی نژاد تصریح کرد: اندیشه و علم دروازه شناخت حقیقت انسان است و اندیشمندان واقعی با یکدیگر جنگ ندارند.

رییس جمهوری با بیان این که سعادت انسان با تسلط بر دیگران و اثبات اقتدار به دست نمی آید اظهارداشت: سعادت در تجلی روح انسان حاصل می شود و اگر علم و معرفت حقیقی باشد بین عالمان و عارفان مجادله وجود نخواهد داشت بلکه عشق و محبت خواهد بود.

احمدی نژاد با بیان این که تعامل حاکمان با مردم بسیار مهم است گفت: گاهی اوقات قانون را طوری وضع می کنیم که همه صالح هستند و باید فرصت دهیم که اصلاح کنند اما در برخی مواقع نیز قانونی گذاشته می شود که همه ناصالح هستند و جلویشان را باید گرفت تا تخلف نکنند که این امر دو نوع جامعه را شکل می دهد.

وی با بیان این که نتیجه انتخاب این دو راه پس از گذشت زمان مشخص می شود اضافه کرد: زمانی که جزییات کار انجام می شود در حین اجرا مشخص نمی شود که چه شد؟ 50 سال که گذشت در مقطعی می بینیم که یک سوم هزینه های کشور صرف نظارت می شود و خود ناظران تبدیل به مساله می شوند و آلودگی آنها را چه باید کرد؟

رئیس قوه مجریه با بیان این که همواره اختیار منهای مسوولیت و یکطرفه، زمینه ساز فساد است گفت: فردی که بتواند بازخواست کند اما بازخواست نشود زمینه بسیار خوبی برای فساد دارد.

احمدی ن‍ژاد با بیان این که این بخش هزینه است اما ضرر اصلی نیست، افزود: خسارت اصلی در آن نقطه ای است که انسان های فاقد صلاحیت و ظرفیت های کم، مسوول شوند، اینجاست که باید نگران باشیم استعدادهای گسترده فرصت شکوفایی پیدا نکنند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما یک ملت بزرگ و دارای آرمان های بزرگ هستیم، اظهارداشت: آیا می توانیم بدون نظریه که مبتنی بر حقیقت انسان و اندیشه ناب ملت ایران که همان توحید و عدالت است حرکت کنیم؟

احمدی نژاد با طرح این سوال که چه کسی باید نظریه پردازی کند گفت: این کار برعهده علما، اندیشمندان و دانشگاهیان ما است که اگر حکومت با آن همراهی کرد در این حرکت رو به جلو سهمی دارد.

وی اضافه کرد: علما و دانشمندان ما باید تئوری پردازی کنند و البته حکومت موظف به حمایت است و جمهوری اسلامی ایران ماموریتی غیر از این ندارد.

احمدی نژاد همچنین خطاب به اساتید و هنرمندان نخبه متذکر شد: اگر ما یک تئوری برتر برای اداره جهان و انسان ارایه نکنیم، له خواهیم شد.

وی افزود: کسانی که ادعای مدیریت جهانی دارند تئوری پردازی خود را انجام داده اند که در تمام کارهای هنری آن را عرضه می کنند بنابراین ما هم باید آن را انجام دهیم.

رئیس جمهوری در ادامه خطاب به نخبگان گفت: اگر کسی این حقیقت را دریافت کرد نباید منتظر بماند تا دیگران این خلا را پر کنند.

احمدی نژاد با بیان این که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایران در دنیا دارای جایگاه است تصریح کرد: مخالفت ها با ایران مبنای تاریخی دارد و به خاطر بمب نیست، آنها به ظرفیت های تاریخی ملت ایران آشنا هستند و به همین دلیل با پیشرفت آن مخالفند.

به گفته وی بر این اساس است که مسوولیت دانشمندان و هنرمندان ما بسیار سنگین است.

کد خبر 205099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز